CONTOUR® Diabetes Solutions heeft zich tot doel gesteld het leven van mensen met diabetes en de zorgverleners die hen daarbij helpen te vereenvoudigen. Dit doen we niet alleen door het ontwikkelen van nieuwe producten, maar ook door informatie aan te bieden en te delen. Deze filosofie passen we vanzelfsprekend ook toe op onze website en onze vernieuwde SimpleWins Journal nieuwsbrief.
Mats op de Beeck is 9 en heeft al twee jaar diabetes. Zijn oom (en peter) Dimitri besloot om niet bij de pakken te blijven neerzitten. Hij stampte de vzw BlueBerry uit de grond om de eerste Sugarrun te organiseren, een benefietloopwedstrijd voor diabetesonderzoek. De deelnemers lopen binnen het uur zo vaak mogelijk een rondje van 3500 meter over de dijken van de Nete en in de parken van hun gemeente Duffel. Ook Chris De Smet (ex-Nieuwe Snaar) zette zijn beste beentje voor, dus werd de eerste SugarRun op 13 juli was een succes. Een interview én een fotoverslagje.
Mats: “In het begin was het lastig om diabetes te hebben, maar nu is het gemakkelijker. Ik voelde me niet zo lekker een maand voordat ik het te weten kwam. Tijdens de sportdag op de school voelde ik me moe, ik kon niet lopen en zo ben ik bij de dokter beland. Nu moet ik zorgen dat tussen de 70 en de 200 (mg/dl bloedglucose, nvdr) blijf. Het lastigst is als ik te laag sta, dan voel ik mij wel duizelig.”
Dimitri op de Beeck: “Als peter van Mats vond ik dat ik iets zinvols voor hem moest doen. Deze wedstrijd organiseren lag voor de hand: ik ben zelf sportief, ik ga elke dag lopen. De deelnemers lopen binnen het uur zoveel mogelijk rondjes van 3,5 kilometer. De opbrengst, 2 euro per gelopen ronde wordt gesponsord door Reynaers Aluminium en gaat naar de Diabetes Liga. Dus niet enkel naar Mats. Maar hij is natuurlijk wel onze inspiratiebron. De vzw BlueBerry heb ik opgericht om de samenwerking met de gemeente te vergemakkelijken en om van onze SugarRun een jaarlijkse traditie te maken.”
Mama Caroline: “Dimitri is mijn schoonbroer, tof dat hij dit wil doen. Echt een mooi cadeau voor Mats.”
Chris De Smet: “Ik speelde vroeger als bassist bij de Nieuwe Snaar en ik ben een vriend van de familie. Logisch dat ik mijn steentje bijdraag om publiciteit te maken, ik ben zelf ook een loper.”
Dimitri: “We hopen dat de SugarRun heel wat volk zal trekken, in ieder geval lopen de inschrijvingen al heel goed.”
Mats: “En zelf ga ik ook meelopen!”
Mama Caroline: “Het zal op karakter moeten voor Mats (lacht). Zijn zus van 7 loopt ook mee. Maar ze zal hem moeten aanmoedigen.”
Er daagden uiteindelijk 238 lopers op die samen 675 rondes liepen: goed voor 1350 euro voor de Diabetes Liga. Maar HR-manager Karin Reynaers van Reynaers Aluminium rondde het nog af naar boven en zo mag de Liga rekenen op 1500 euro.
Het was een heerlijke sportnamiddag … enkele leuke anecdotes:
Op de kinderconventie van het UZ Brussel werkt diabeteseducator Mahjouba (Macha) Hamddan-Lachkar al 17 jaar aan het psychische en lichamelijke welzijn van kinderen met diabetes. De Hippoknuffel is daarbij een welkom hulpmiddel.
Macha: “Ons kinderdiabetesteam geeft nu al enkele jaren een Hippoknuffel aan elke nieuw patiëntje tot en met 12 jaar. De eerste opname duurt een week, dus dat geeft ons de tijd om het patiëntje gerust te stellen. Al een week na afloop van hun eerste opname zien de we patiëntjes terug. Daarna na twee weken… en vervolgens na een maand. Dan evalueren we of alles goed genoeg gaat om hen nog maar vier keer per jaar te zien.”
“Of we daarbij opteren voor vier injecties per dag met een pen of een insulinepomp hangt af van de leeftijd. Ook al ga je ‘op pomp’, je moet toch leren om met het pensysteem om te gaan. De allereerste keer worden kinderen dus sowieso met pennen behandeld. Voor pasgeborenen tot kleuters krijgen meestal meteen een pomp. Door hun specifieke eetpatroon volstaan vier injecties per dag niet voor. Ook voor oudere kinderen is er steeds meer vraag naar de insulinepomp. Vroeger was dat enkel wanneer het kind volledig zelfstandig was, vanaf de puberteit dus.”
“Zelf dacht ik eerst dat je kinderen vanaf 10 jaar niet echt een plezier meer doet met een pluche knuffel, maar ik had het mis. Zelfs wanneer een 14-jarige er een wil, is dat geen probleem. Het is een troostende, maar vooral een educatieve tool. Wat ze hier leren in het ziekenhuis kunnen de kinderen toepassen op hun knuffel om dan te tonen aan hun gezinleden. Het rugzakje biedt plaats aan een pomp. Bij hele jonge kinderen kan een pomp op de buik of de rug gedragen worden. Via Hippo demonstreren we dat dan. Waar spuit je insuline in? Gekleurde delen op de knuffel geven aan waar je snel- en traag werkende insuline inspuit. Het groene gedeelte ter hoogte van de buik is voor de snel werkende, het oranje gedeelte aan de bil is voor de minder snelle opname, het rode gedeelte aan het bovenbeen is voor de ‘trage’ insuline. De drie inspuitingen voor het eten gaan dus in je buik en voor het slapen gaan prik je in je bovenbeen. Nu, het is een stevige naald, buikprikken is voor de iets oudere kinderen. In het begin gebruiken we ook altijd een verdovende zalf, tot de kinderen er zelf klaar voor zijn om gewoon te prikken.
“Ik vind de knuffel fantastisch. Hij helpt ons enorm bij onze taak. Kinderen vergelijken de knuffel met zichzelf. Ze voelen zich weer kind en niet enkel patiënt. Je ziet dat sommige kinderen hem telkens weer meenemen op consult, of in de klas waar de juf of de meester dan uitleg geven. Voordien moesten we het doen met kartonnen infocharts of -boxen, foto’s of kussentjes. Hoe kinderen reageren op hun diabetes hangt erg af van hun leeftijd, maar het heeft sowieso een enorme impact op het gezinsgebeuren. Kinderen beseffen niet altijd het definitieve ervan en denken dat ze na hun ontslag uit het ziekenhuis genezen zijn. Dan is wat mentale steun erg belangrijk om ermee om te gaan en daarbij is de hippoknuffel een mooi hulpmiddel.”
De Hippoknuffel kwam tot stand dankzij Barbara Flamand van Hippo & Friends.
Meer info: www.hippoandfriends.com
Selfies (foto’s van jezelf en je pomp of pen gemaakt met de smartphone) zijn een wereldwijde rage. In Nederland plaatsen diabetespatiënten massaal foto’s van zichzelf met insulinepomp op social media. Ze volgen daarmee het voorbeeld van de Amerikaanse Sierra Sandison die tijdens de Miss Idaho-verkiezing mét haar insulinepomp over de catwalk liep.
De kersverse Miss Idaho wil laten zien dat niemand zich moet meten aan ideaalbeelden in de media. Sandison: “Het is niet erg als je daar niet aan voldoet, dat maakt je niet minder mooi.”
Ze moedigt iedereen aan om eigen foto’s met insulinepomp te verspreiden onder de hashtag #showmeyourpump. De foto’s gaan wereldwijd viraal en ook in Nederland slaat de rage aan. Alleen al op de Facebookpagina van het Diabetes Fonds staan inmiddels al een paar honderd foto’s. Naast #showmeyourpump is er ook al een andere variant opgedoken, overgewaaid uit Engeland: #showmeyourpen.
De foto’s blijven binnen stromen. De actie is taboedoorbrekend, want mensen met diabetes laten niet makkelijk zien dat ze deze ziekte hebben. Het Diabetes Fondszijn his dan ook blij met alle inzendingen. Uit de foto’s blijkt wat wetenschappelijk onderzoek kan betekenen voor mensen met diabetes.
Ingrediënten (voor 6 personen)
Bereidingswijze
Voedingswaarde (per portie)
Ascensia, CONTOUR, Second-Chance zijn handelsmerken van Ascensia Diabetes Care Holdings AG.
Apple en het Apple-logo zijn in de Verenigde Staten en andere landen gedeponeerde handelsmerken van Apple Inc. App Store is een service van Apple Inc. Het Bluetooth-woordmerk en de Bluetooth-logo's zijn handelsmerken van Bluetooth SIG, Inc. en elk gebruik van betrokken merk hierin onder licentie. Google Play is een handelsmerk van Google Inc